طراحی و تولید دستگاه ترموسایکلر برای درمان بیماری های واگیردار

شرکت پدیده نوژن پارس > خبر  > طراحی و تولید دستگاه ترموسایکلر برای درمان بیماری های واگیردار

طراحی و تولید دستگاه ترموسایکلر برای درمان بیماری های واگیردار

محققان ایرانی در عرصه پزشکی توانستند با تولید دستگاه ترموسایکلر و بالا بردن توانايي های لازم برای ساخت فناوری هاي جديد به درمان بيماري هاي واگيردار به صورتي كه وسيع و كم هزينه باشد، يك قدم مهم و به سمت جلو در سلامت جهاني بردارند.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، يك چالش بحراني براي دستيابي به اين توانايي اين است كه بخش زيادي از جمعيت كه نيازمندترين افراد به اين گونه درمان ها هستند درمكان هايي زندگي مي كنند كه سيستم هاي آزمايشگاهي محدود هستند و يا اصلاً وجود ندارد. در همين راستا، خيلي از تست هاي مربوط به بيماري هاي واگيردار به عكس العمل زنجيره اي پليمري (PCR) وابسته هستند كه نياز دارند به ابزارهاي ترموسايكلر كه جهت انجام مراحل سرمايش و گرمايش نياز به قدرت قابل توجهي انرژي الكتريكي دارند.
مهندس مائده اشجع صنوبری مدیر عامل شرکت مهندسی پزشکی پدیده نوژن پارس با اشاره به رویکرد تعیین شده از سوی فناوران در این حوزه گفت: در نظر داریم با تولیدات انجام شده و همچنین بهره جویی جهت افزایش اعتبار جهانی و رفاه مردمی فاصله کمتری با جهان غرب داشته باشیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با بیان نحوه تولیدات این شرکت دانش بنیان گفت: تولیدات بر اساس تقاضای بازار و درخواست تقاضا کنندگان صورت میگیرد و با در نظر گرفتن این مسئله این شرکت تولیدات دستگاه های خود را توانسته است به ۵۰۰ دستگاه در سال برساند.

امکان صرفه جویی ۱۰ میلیون تومانی با تولید دستگاه ترموسایکلر

این فعال حوزه فناوری با تاکید بر تولید این دستگاه برای اولین بار و دارای تأییدیه ثبت اختراع درکشور گفت: تا کنون حدود ۵۰ نمونه از این دستگاه ها به فروش رسیده است و با در دست گرفتن بازار داخلی و شاخصه اصلی همچون قابلیت اندازه گیری دمای داخل میکرو تیوپ، بابت هر دستگاه ۱۰ میلیون تومان در ارز کشور صرفه جویی رقم زده است.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری، سيستم ترموسايكلر به عنوان اساس كار PCR معرفی شده است و جزء كليدي اين وسيله ساختاري است كه به تمام فرايندهاي ترموسيكلي اين امكان را مي دهد كه تمام سطوح واكنش در يك دماي ثابت عمل كنند تا توسط PCR، در يك شكل ساده شده DNA را تقويت كند.
وی با اشاره به تاثیر واکنش صورت گرفته در درمان بیماریهای واگیر دار گفت: زنجیره پلیمراز (PCR) تکنیکی است که برای تقویت چند کپی از ناحیه خاصی از DNA جهت تولید رشته های DNA کافی برای تست DNA، استفاده می شود. با این تکنیک می توان با احتمال خیلی بالا به شناسایی ویروس ها یا باکتری های بیماری زا، شخص مرده، یا مظنون جنایی پرداخت.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: برای استفاده از PCR لازم است به شناسایی توالی حقیقی DNA پرداخت، که پهلوها (قسمت کناری هر دو رشته) یا دو انتهای ناحیه مورد نظر DNA (که ممکن است ژن یا هر توالی دیگری باشد) می باشند. نیازی به شناختن و آگاهی از بخش میانی DNA نیست.
وی در پایان ابراز کرد: ترتیب بخش های ساختمانی اصلی (توالی نوکلئوتیدها) بسیاری از ژن ها و نواحی پهلویی ژنهای بسیاری از ارگانیسم های مختلف شناخته شده می باشد. ما همچنین می دانیم که DNA ارگانیسم های مختلف با هم فرق دارند (ممکن است ژن ها یا نواحی مشابهی داشته باشند، اما همیشه ژن یا بخشی از DNA وجود دارد که منحصر به فرد است). با شناسایی ژن هایی که متفاوت هستند و بنابراین منحصر به فرد هستند، می توان اطلاعاتی در مورد هویت یک ارگانیسم کسب کرد.

 

منبع خبر: سایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری