مفهوم VNTR در ماشین های ترموسایکلر

شرکت پدیده نوژن پارس > مقاله  > مفهوم VNTR در ماشین های ترموسایکلر
VNTR در ماشین های ترموسایکلر

مفهوم VNTR در ماشین های ترموسایکلر

فناوری های نوین باعث شده تا پیشرفت قابل توجهی در علم ژنتیک و پزشکی رخ دهد. بررسی بهینه سازی روش VNTR در ماشین های ترموسایکلر که به مقولهٔ ژنتیک بر می گردد نیز وابسته به این پیشرفت است. در قدیم برخی بیماری های مربوط به تشخیص ژنتیک با استفاده از روش هایی صورت می گرفت که احتمالات در آنها دخیل بود. یعنی مقدار دقیق و حد معینی در آزمایشات DNA وجود نداشت. اما در چند دهه اخیر روش هایی مانند VNTR یا آنالیز متکی بر واحد های پشت سر هم یا ژنوم ها کشف شد که این خطا ها را در تشخیص کمتر کرد. در ادامه با این روش و بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر بیشتر آشنا خواهید شد.

تعریفی از VNTR در ماشین های ترموسایکلر:

تشخیص نوکلئوتیدهای پشت سر هم در DNA با استفاده از روش های جدیدی انجام می گیرد. کاربرد ماشین های ترموسایکلر در عملی کردن این روش قابل توجه بوده اما این روش نیازمند بهینه سازی در حوزهٔ آنالیز VNTR می باشد. متغیر متوالی یا VNTR که در بخشی از DNA وجود دارد باید جهت تشخیص ژنتیک و یا بیماری های ژنتیکی اعتبار سنجی شود. در آزمایشگاه های مجهز ماشین های ترموسایکلر این عمل را انجام می دهند. شاید ارائهٔ روشی در علم میکروبیولوژی برای توسعه ماشین های ترموسایکلر باعث شود تا بهینه سازی در آنالیز واحد های پشت سر هم تکرار شوند یاVNTR صورت گیرد. این کلیت یک نگاه جامع است تا عملیات بهبود VNTR آغاز شود. این روش اکثراً برای تشخیص مایکو باکتریوم ها یا باکتری های موجود در DNA به کار می رود. پس با ذکر این موضوع اهمیت بالای VNTR قابل درک تر می شود.

VNTR در ماشین های ترموسایکلرروشی برای بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر:

در دنیا تمام دانشمندان به دنبال این بودند و هستند که متغیر های تصادفی یا VNTR ها به شکلی مرتب پشت سر هم قرار گیرند. در واقع روش بهینه سازی نیز باید به گونه ایی باشد تا یک ترکیب درست از VNTR ها را شاهد باشیم. با استفاده از PCR ها ا ین ترکیب تقویت می شود و برای بهینه سازی این آنالیز نیز از دو نوع سلول استفاده می شود. این سلول ها با عنوان سلول های دو سویه کنترل یا M. tuberculosis، و یک سویه کنترل یا H37Rv شناخته می شوند. اثرات پیاده سازی این تکنیک توسط ماشین های ترموسایکلر انجام می شود. این روش یکی از عمومی ترین روش های بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر در دنیا به شمار می آید.

VNTR در ماشین های ترموسایکلرکاربرد بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر:

مطالعه بر روی ایجاد یک روش برای بهینه سازی VNTR در دنیا بسیار طول کشید و از روی این موضوع می توان به اهمیت بهینه سازی آنالیز واحدهای پشت سر هم پی برد. جداسازی خون خالص از دیگر مایعات بدن با استفاده از روش های بهینه سازی VNTR انجام می گیرد. این موضوع باعث تشخیص دقیق تر آزمایشات ژنتیکی می شود. PCR که معیارهای آغازگر VNTR یا متغیر های پشت سر هم DNA هستند باید به گونه ایی کنار هم قرار گیرند تا ترکیب DNA را به هم نریزند. این ویژگی باعث می شود تا بیماری ها و یا نواقصی که در DNA وجود دارد بعد از تقویت VNTR توسط PCR دقیق تر شود. تست های مولکولی که با استفاده از ماشین های ترموسایکلر انجام می شود نیز بعد از بهینه سازی VNTR با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار می گیرند. تمامی این مزایا و چندی دیگر همگی پس از اینکه بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر صورت گرفت کاملتر و جامع تر می شوند.

VNTR در ماشین های ترموسایکلرنتایج کلی پس از بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر:

قبل از اینکه روش های یک سویه و یا دوسویه برای بهینه سازی به کار گرفته شوند روشی با عنوان تکرارپذیری مورد استفاده قرار می گرفت که توانایی جداسازی خون خالص را نداشت و غلظت خون به حد نصاب بررسی های دقیق نمی رسید. با اینکه پس از پیاده سازی روش های نوین بهینه سازی این مشکلات رفع شد اما هنوز هم دانشمندان به دنبال ابداع روشی هستند که کامل ترین و بی نقص ترین نتایج بیولوژیکی را ارائه دهد. واکنش های چندگانه در تجزیه و تحلیل آمینیکون های موجود در DNA با استفاده از روش های یک سویه و دوسویه بهینه سازی VNTR در ماشین های ترموسایکلر قابل قبول نیست. با اینکه بسیاری از نواقص روش های قبلی در روش های جدید کاملاً رفع می شود اما هنوز هم نیاز به مطالعات گسترده برای هرچه بهتر شدن آنالیز واحدهای پشت سر هم تکرار شونده وجود دارد. بازتولید آزمایشگاه ها و کیفیت آن ها پس از بکارگیری این روش ها در ماشین های ترموسایکلر به مراتب بیشتر می شود. اما این پیشرفت و افزایش کیفیت توقف ناپذیر است.

VNTR در ماشین های ترموسایکلر