فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول

شرکت پدیده نوژن پارس > مقاله  > فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول
فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول

فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول

با وجود این که سلول ها جهت کشت یا رشد نیاز به شرایط ثابت و خاص محیطی دارند طبیعتا لازم است که محیط کنترل شده برای آنها فراهم شود که در اینجا فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول در این زمینه بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد. توجه داشته باشید که برای فرایند رشد و کشت سلول باید به نوع آن توجه شود زیرا این شرایط برای هر نوع سلول متفاوت می باشد.

موارد مهم در کشت سلول

فرآیندی که در آن سلول ها در شرایط خاص و کنترل شده بیرون از محیط طبیعی خود رشد داده می شود، کشت سلولی نامیده می شود که در واقع این فرایند کشت یوکاریوتی در یک محیط کشت گفته می شود لازم است بدانید برای هر نوع سلول این شرایط متفاوت بوده زیرا باید برای رشد بهتر هر نوع سلول شرایطی مهیا شود که امر کشت آن به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد. اما به طور کلی می توان گفت محیط های مصنوعی که قرار است کشت سلول در آن انجام گیرد باید دارای مواد مغذی مانند مواد معدنی، قند ها، آمینو اسید ها، هورمون ها، ویتامین ها و گازها باشد و فناوری های متفاوتی از جمله فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین لازم است بدانید علاوه بر نیاز به فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول در انواع مختلف نیاز به موارد دیگری چون یخچال و فریزر، میکروسکوپ، ظروف کشت بافت، استریل کردن فیلتر، هود لیمینار، سانتریفیوژ یخچالدار، هود شیمیایی، میکسر ورتکس، تانک ازت، هدایت سنج، لوله های فالو کن و غیره می باشد.

فن آوری شیکر مدور برای کشت سلولاستفاده از شیک مدور برای کشت سلول

همانطور که گفته شد برای یکی از موارد بسیار مهم فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول می باشد به گونه ای که در آزمایشگاههای کشت سلولی شیکر انکوباتور تر یکی از مهمترین تجهیزات مورد نیاز برای نگهداری سلول ها می باشد؛ زیرا از این وسیله برای نگه داشتن محلول ها یا کشت میکروب ها و تست های آزمایشگاهی در حرارت خاصی استفاده می شود. دمای شیکر انکوباتور به وسیله قرار دادن ترمومتور مناسب اندازه گیری میشود که برای خواندن حرارت آن بهتر است به صورت روزانه و در ساعت مشخصی اقدام شود و سپس در چارت کنترل حرارت ثبت شود. دقت داشته باشید لازم است که در فواصل مشخصی این دستگاه کاملا تمیز و ضدعفونی شده و در صورت نیاز نیز تنظیم شود.

فن آوری شیکر مدور برای کشت سلولمحیط انکوباتور برای کشت سلول چگونه باید باشد

با توجه به حساس بودن سلول ها در هنگام کشت و رشد طبیعتاً لازم است که با فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول فضای و محیطی مناسب برای رشد آن فراهم شود. مثلاً دمای مورد نیاز برای رشد هر سلول متفاوت بوده از این رو تنظیم دمای آن بستگی به نوع سلول های کشته شده دارد. حال دقت داشته باشید این فناوری یکی از پارامترهای مهم در آزمایشگاههای تشخیص طبی به شمار می رود و استفاده از آن بسیار زیاد می باشد. با این وجود به طور کلی می‌توان گفت این امکانات به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند با ایجاد نمودن یک دمای ثابت محیطی را فراهم کنند که اهدافی همچون نگه داری از ارگانیسم های زنده فراهم شود. با  این وجود این دستگاه ها بیشترین کاربرد که دارد در بخش میکروب شناسی، کشت سلولی، تعیین میزان نیبیوشیمیایی و نگهداری از یاخته های زنده می باشد. دقت داشته باشید اگر از انکوباتور های مجهز به co2 استفاده شود طبیعتا رشد سلول بهتر انجام خواهد گرفت اما اگر این نوع انکوباتور مجهز در اختیار نبود می توان به طور موقت کشته‌ها را در یک فلاکس که غیر قابل نفوذ است نگهداری کرد. از طرفی لازم است بدانید استفاده از امکانات مجهز به سیستم گردش هوا می‌تواند موجب یکنواختی هوا در انکوباتور شده که این امر به حفظ بهتر سلول ها کمک می کند. اما با تمام این موارد باید توجه داشته باشید با وجود اینکه انواع سلول های کشت شده متفاوت است باید انکوباتور متفاوتی نیز تهیه گردد.

فن آوری شیکر مدور برای کشت سلولفضای مناسب برای فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول

برای اینکه فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول به بهترین نحو ممکن صورت پذیرد بهتر است ناحیه از آزمایشگاه را جهت نصب آن انتخاب کرد که مطلوب باشد؛ به طوری که این ناحیه باید حداقل تغییر دما را داشته و همچنین جهت عملکرد مطلوب دستگاه وجود فضای آزاد حدود ۱۰ الی ۵ سانتیمتر در کنار و پشت دستگاه الزامی می باشد. همچنین لازم است بدانید در شیکر مدور برای کشت سلول باید تمامی انکوباتورها را به‌طور ماهانه با محلول صابون تمیز نمود و در صورت نیاز از ضدعفونی کننده ها نیز استفاده کرد.

فن آوری شیکر مدور برای کشت سلول