نحوه استفاده و نگهداری انکوباتور آزمایشگاهی

شرکت پدیده نوژن پارس > آموزش  > نحوه استفاده و نگهداری انکوباتور آزمایشگاهی
انکوباتور آزمایشگاهی

نحوه استفاده و نگهداری انکوباتور آزمایشگاهی

انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟ انواع مختلف این دستگاه چه می باشد؟ نحوه نگهداری و کنترل کیفیت انکوباتور آزمایشگاهی چگونه است؟ چگونه می توان این ابزار آزمایشگاهی را با قیمت مناسبی خریداری کرد؟ این سوالات ممکن است در مورد انکوباتور آزمایشگاهی برای شما هم پیش بیاید از این رو ما سعی کرده ایم مفصل در مورد آن توضیح دهیم.

انکوباتور آزمایشگاهی چیست؟

انکوباتور آزمایشگاهی یکی از ابزار مهم آزمایشگاه های بیولوژی می باشد که برای کشت و رشد دادن سلول ها یا میکروب ها و نمونه های زنده از آن استفاده می شود. دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی در بسیاری از زمینه‌های  تحقیقاتی مانند میکروب شناسی، زیست شناسی، زیست شناسی مولکولی، کشت سلول و باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله می‌تواند با کنترل دما و رطوبت و همچنین میزان اکسیژن و دی اکسید کربن شرایط مناسبی را برای رشد نمونه های زنده فراهم کند.

این وسیله آزمایشگاهی محفظه بسته ای می باشد که تا حد امکان از لحاظ دما و خروج و ورود گازها جلوگیری می کند. انکوباتورها دارای هیتر قابل تنظیم هستند که می توان از طریق المنت هایی دمای آن را بین ۶۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد تغییر داد. انکوباتور آزمایشگاهی دارای انواع و سایزهای مختلفی است که با توجه به موارد مصرف  نوعی از آن انتخاب می شود. جالب است بدانید که انکوباتور آزمایشگاهی به دست پزشک کودکان فیلیپینی یعنی آقای فیدل موندو اختراع شده است.

انواع انکوباتور آزمایشگاهی

از انکوباتور آزمایشگاهی در موارد زیادی از جمله خون شناسی، انجام تحقیقات ژنتیکی کاربرد دارد. البته در موارد دیگری همچون فرآورده های مواد غذایی و دارویی، صنایع طیور و جهت رشد نوزادان نارس نیز استفاده می‌شود. با این وجود این وسیله آزمایشگاهی دارای انواع متنوعی می باشد که هر کدام از آنها کاربرد خاصی دارد. انکوباتور آزمایشگاهی از نظر اندازه دارای ۳ مدل ایستاده در کف مدل اتاق و مدل رومیزی می باشد. انواع انکوباتور آزمایشگاهی از نظر کاربرد نیز عبارتند از:

  • انکوباتور آزمایشگاهی معمولی: همانطور که از اسم این وسیله پیدا است می‌توان گفت این نوع انکوباتور جزو ساده ترین انواع این وسیله در آزمایشگاه است که برای تامین دمای بالاتر از محیط از آن استفاده می شود.
  • انکوباتور یخچالدار یا خنک کننده: این نوع انکوباتور وسیله ای است که امکان تامین دما پایین تر از دمای محیط و بالاتر از دمای محیط را دارا می باشد؛ سازنده این نوع انکوباتور کمپانی دامل است.
  • انکوباتور آزمایشگاهی co2: این نوع انکوباتور تقریبا می‌توان گفت نوع پیشرفته این وسیله است که علاوه بر کنترل دما، توانایی کنترل رطوبت و ph محیط را از طریق انتشار گاز co2 نیز دارد.
  • انکوباتور شیکردار: استفاده از انکوباتور شیکردار علاوه بر کنترل دمای درون محفظه، امکان به هم خوردن محلول در صورت لزوم را مهیا می کند.

نحوه نگهداری انکوباتور آزمایشگاهی

قبل از کار با انکوباتور آزمایشگاهی بهتر است نحوه نگهداری آن را بدانید زیرا این دستگاه ها بسیار حساس هستند. توجه داشته باشید که لازم است به طور ماهانه تمامی انکوباتورها را با محلول صابون تمیز کرد و در صورت لزوم ضدعفونی کنید. همچنین زمانی که دمای انکوباتور های بدون co2  خارج از محدوده قابل قبول باشد، باید به کارشناسی فنی اطلاع داده شود و سپس اقدامات اصلاحی از جمله بررسی منبع برق، پریز برق و کلیدهای روشن یا خاموش را بررسی نمائید، دمای تنظیمی را بررسی کنید و در صورت کارکرد نادرست دستگاه، به نماینده سرویس دهنده دستگاه اطلاع دهید. توجه داشته باشید که قبل از تمیز کردن دستگاه باید انکوباتور را از پریز برق کشیده باشید و از تماس پاک کننده با عوامل الکتریکی این دستگاه جلوگیری نمایید؛ همچنین لازم است که صبر کنید تا انکوباتور خشک شود سپس آن را مجددا به برق متصل کنید.

کنترل کیفیت انکوباتور آزمایشگاهی

برای کنترل انکوباتورها لازم است که به شرح زیر عمل نمایید:

  • کنترل سوئیچ اصلی روشن و خاموش کردن دستگاه
  • کنترل نمودن صفحه نمایش که برای انتخاب پارامترها تعبیه شده است
  •  کنترل حرارت انکوباتور با دماسنج به  صورت روزانه

ایمنی کار با انکوباتور آزمایشگاهی

 توجه داشته باشید که در هنگام کار با این انکوباتورها باید این وسیله تا حد امکان در نزدیکی هودهای کشت سلولی یا میکروبی قرار داشته باشند و در سطحی صاف و در حالت تعادل مستقر شوند. گذاشتن این وسیله آزمایشگاهی در جای مرطوب یا خیلی گرم کار کاملا نادرستی است. توجه داشته باشید که سیستم برق رسانی باید مطابق با ولتاژ مصرفی انکوباتور آزمایشگاهی باشد تا جلوی وقوع هرگونه حادثه گرفته شود. در هنگام تنظیم فشار و دمای انکوباتور باید به نکات مهم که در دفترچه راهنما این وسیله درج شده است توجه شود، همچنین استفاده از دستکش در هنگام کار با انکوباتور آزمایشگاهی بسیار مهم است. به منظور ایمنی بیشتر بهتر است که کپسول های ‏CO2 به صورت ایستاده قرار گرفته و به دیوار با زنجیر محکم بسته شود، و در هنگام عدم استفاده از سیلندر ها، سوپاپ ها و درپوش ها باید محکم بسته شود.

انکوباتور آزمایشگاهی

خرید انکوباتور آزمایشگاهی

با توجه به کاربرد مختلفی که دستگاه انکوباتور آزمایشگاهی دارد در حال حاضر خرید و فروش آن توسط آزمایشگاه ها بسیار رونق گرفته است، از اینرو در حال حاضر سایت ها و فروشگاه های اینترنتی جهت خرید آسان مشتریان، اقدام به عرضه انواع انکوباتور آزمایشگاهی کرده اند. خرید این وسیله آزمایشگاهی از طریق سایت های اینترنتی و فروشگاه های آنلاین علاوه بر سرعت بخشیدن به سفارش این دستگاه مزیت های دیگری هم دارد، که یکی از مهمترین این مزیت ها، راه اندازی و آموزش کار با انکوباتور آزمایشگاهی توسط کارشناسان مجرب و باتجربه این سایت ها می باشد؛  همچنین تعمیرات و سرویس دهی انکوباتورها از طریق تیم فنی شرکت های ارائه دهنده انجام می پذیرد. با این حال اگر قصد تهیه انواع انکوباتورها را دارید در تمامی نقاط کشور می‌توانید از طریق فروشگاه‌های مجازی اقدام به خرید اینترنتی آن نمایید.

قیمت انکوباتور آزمایشگاهی

همانطور که در ابتدای مطلب نیز ذکر شد انکوباتورها دارای انواع بسیار متنوعی هستند که طبیعتا با توجه به کارکردی که دارند با قیمت های مختلفی نیز ارائه می شوند. اما بهتر است بدانید که یکی از روش های خرید سریع این وسیله با قیمت بسیار مناسب از طریق فروشگاه‌های مجازی می باشد، زیرا در این فروشگاه ها واسطه ها از میان برداشته شده اند و شما مشتریان عزیز می توانید محصول را مستقیم از شرکت تولید کننده خریداری نمایید. توجه داشته باشید که کیفیت انکوباتورهای موجود در این سایت ها کاملا تضمینی می باشد.