کاربردهای پریستالتیک در صنایع متفاوت

شرکت پدیده نوژن پارس > مقاله  > کاربردهای پریستالتیک در صنایع متفاوت
پمپ های پریستالتیک

کاربردهای پریستالتیک در صنایع متفاوت

پمپ های پریستالتیک از گونه پمپ های تزریق کننده در گروه جابجایی مثبت است و توانایی پمپاژ مایعات را دارد. این پمپ ها مجهز به لوله انعطاف پذیر و نرمی هستند که می تواند سیالات متفاوت را در خود جای دهند.

پمپ پریستالتیک

واژه پریستالتیک در سیستم های بیولوژیک به کار رفته و به معنای حرکت لحظه به لحظه و یا اصطلاحا تکه تکه و آرام مایعات در یک لوله بلند و باریک مانند شیلنگ، تیوپ و نی است. پمپ پریستالتیک با استفاده از مکانیسم پریستالتیک، سیالات را به بیرون پمپاژ می نماید. کاربرد اصلی این پمپ به منظور بیرون پاشیدن سیالات استریل و یا آسیب زننده و خورنده مانند اسید است. پمپ های پریستالتیک دارای قطعاتی مانند غلطک، جاروبک، تیوپ، مواد پلیمری، پلی اورتان، سیلیکون و موتور است، که در هماهنگی کامل با یکدیگر، مسئولیت پمپاژ کردن سیالات را بر عهده دارند. محفظه پمپ های پریستالتیک کاملا از نظر ورود آلودگی و مواد آلوده کننده مسدود است و اجازه آلودگی به مایعات داخل تیوپ را نمی دهد.

پمپ های پریستالتیکانواع پمپ های پریستالتیک

پمپ های شلنگی، پمپ خارج از مرکز ۳۶۰ درجه ای هستند و پمپ های تیوپی از انواع پمپ های پریستالتیک هستند. پمپ های شلنگی، قدرت تحمل فشارهای بالا را دارند و دارای تیوپ های مقاوم به منظور تحمل فشار هستند. این پمپ ابعاد بزرگ و توان مصرفی بالایی دارد. پمپ های تیوپی، فشار کاری بسیار کمتری نسبت به پمپ های شلنگی دارند و به همین خاطر از تیوپ های مقاوم در آنها استفاده نمی شود. این پمپ ها از غلطک بیشتری برخوردار است و به همین خاطر عمر تیوپ آنها به نسبت کمتر است. البته باید خاطر نشان کرد که پالس خروجی نیز در این پمپ ها کمتر است. پمپ های خارج از مرکز ۳۶۰ درجه ای از طول عمر بالاتر و اصطحکاک کمتری نسبت به دو نوع دیگر برخوردار است.

پمپ های پریستالتیککاربردهای پمپ پریستالتیک

پمپ های پریستالتیک به ویژه در صنایع پزشکی، داروسازی، صنایع تولید رنگ، بتن، صنعت های در ارتباط با آب و فاضلاب و تخلیه لجن و تصفیه فاضلاب ها، صنایع کشاورزی، غذایی و نظامی مورد استفاده قرار می گیرد. بحث پمپاژ کردن استریل مایعات در صنعت پزشکی و داروسازی بسیار مهم و کاربردی تر از انواع دیگر است. بیرون پاشیدن و یا به اصطلاح پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا از جمله ویژگی های اصلی و قابل توجه پمپ های پریستالتیک به شمار می آید. استفاده از این پمپ در مجموعه دستگاه های دیالیز از خدمات بسیار ارزنده آن به شمار می آید. این پمپ پریستالتیک به عنوان پمپ های بای پس قلب در جراحی های باز قلب به عنوان کمک کننده جریان خون در قلب استفاده می شود.

تزریق فرآورده های خونی و تزریق ویتامین A و  D از کاربردهای پزشکی و داروسازی این پمپ است. این پمپ شرایط نگهداری آسانی دارد و در صورت ایجاد مشکل به راحتی تعمیر می گردد. برقراری جریان پالسی و ضربان دار مایعات و عدم جریان یکنواخت از معایب این پمپ به حساب می آید. پمپ های پریستالتیک دارای قیمت های مناسب و مقرون به صرفه است. پمپ پریستالتیک دارای توانایی مکش بالا، توانایی پمپاژ مواد بسیار سمی و اسیدی، عدم آسیب رسانی به بافت های محیطی و قدرت نصب و راه اندازی آسان و کم هزینه است. در صنایع دامداری از این پمپ به منظور تزریق دارو در دام و طیور، در صنایع پرورش ماهی و آبزیان جهت تزریق مواد غذایی، از این پمپ استفاده می شود. پمپ پریستالتیک به منظور انتقال رنگ، انتقال چسب، انتقال شربت، انتقال مواد منفجره، سیمان و پالپ کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای این پمپ می توان به کاربرد آن در علوم آزمایشگاهی جهت انتقال اتولایزرها استفاده نمود. پمپ های پریستالتیک در صورت عدم استفاده و کاربرد ناصحیح و فشارهای کاری بسیار زیاد، مقاومت خوبی داشته و به سرعت دچار آسیب نمی گردد، اما باید به خاطر داشت که پمپ پریستالتیک نیز مانند تمامی وسایل و تجهیزات مکانیکی، پس از مدت زمان طولانی و البته بسته به نوع استفاده دچار فرسایش می شود.

پمپ های پریستالتیکتولید پمپ های پریستالتیک

انواع پمپ های پریستالتیک دارای استانداردهای ISO  و CE است و در برندهای اروپایی تولید می گردند. این پمپ ها برای تولید داخلی نیز بسیار مناسب است و نیاز به هزینه و سرمایه خیلی زیادی ندارند. ایده های جدید، مقرون به صرفه و کاربردی بسیاری در جهت تولید نمونه های جدید این پمپ ها مانند تیوپ های لاینر شده و استفاده از فلوروالاستومرها در حال توسعه و عملی شدن است. جهت دریافت این کالا می توان به نمایندگی های معتبر، فروشگاه های لوازم و تجهیزات پزشکی و صنعتی و سایت های اینترنتی شناخته شده مراجعه نمود.

پمپ های پریستالتیک