انواع مختلف پاور سوپلای الکتروفورز

شرکت پدیده نوژن پارس > مقاله  > انواع مختلف پاور سوپلای الکتروفورز
پاور سوپلای الکتروفورز

انواع مختلف پاور سوپلای الکتروفورز

به طور کلی منبع تغذیه به وسیله ای گفته می شود که مسئولیت تامین انرژی دستگاه مورد نظر را بر عهده دارند. پاور سوپلای الکتروفورز نیز یکی از منبع های تغذیه ای می باشد که معمولاً از آن در آزمایشگاه های بیولوژیکی به جهت جدا کردن مولکول های بارداری مانند مولکول DNA و همچنین تشخیص طبی استفاده می شود. در این مقاله به تفصیل درباره این منبع تغذیه توضیح داده ایم.

آشنایی با پاور سوپلای الکتروفورز

به طور خلاصه منظور از الکتروفورز یک روش جداسازی می باشد ک بر پایه تحرک یون ها در میدان الکتریکی صورت می پذیرد. نحوه کارکرد یک الکتروفورز به گونه ایست که سبب می شود یون هایی که بار مثبت دارند به سمت الکترود منفی و یون هایی که بار منفی دارند، به سمت الکترود مثبت حرکت نمایند. این روش بیشتر برای ماکرومولکول هایی مثل انواع پروتئین ها مورد استفاده قرار می گیرد، به گونه ای که بار های منفی به این مولکول ها افزوده شده تا این مولکول ها بتوانند به طرف الکترود های مثبت به حرکت در آیند. حال اگر بخواهیم درباره یک دستگاه الکتروفورز توضیح دهیم باید بگوییم که این دستگاه دارای یک منبعی با ولتاژ بسیار بالا، بافر و پشتیبانی از بافر، الکترود ها، نوار استات سلولز، لوله مویرگی و ژل پلی آکریل آمید می باشد.

پاور سوپلای الکتروفورزچگونگی کارکرد، ویژگی ها و انواع مختلف پاور سوپلای الکتروفورز

دستگاه پاور سوپلای الکتروفورز یا همان منبع تغذیه الکتروفورز، با وصل شدن به یک مخزن الکتروفورز باعث برقرار شدن یک میدان الکتریکی در بین ۲ الکترود می شود. این منبع تغذیه معمولاً یک ولتاژ خروجی متغیر دارد که سبب می شود کاربر بتواند ولتاژ های خروجی را برای مخزن های ژل گوناگون و یا گزینه های دیگر، اندازه گیری کند تا بتواند ولتاژ را برای نتیجه های بهینه عوض کند.

مهم ترین ویژگی های پاور سوپلای الکتروفورز گزینه های گوناگون خروجی ولتاژ، ولتاژ های ثابت، گزینه های مختلف جریان، قابلیت محافظت از دستگاه در مقابل جریان ها و ولتاژ های بیش از حد و… می باشد.

دستگاه های پاور سوپلای الکتروفورز معمولاً دارای ولتاژ های خروجی در میان سی و پنج تا دویست و بیست ولت دی سی می باشد و خروجی جریان این دستگاه ها چیزی در حدود چهارصد میلی آمپر می باشد. البته این مقادیر با توجه به نوع دستگاه الکتروفورز و همچنین کارکردی که دارد، می تواند مقادیر دیگری داشته باشد.

یک دستگاه الکتروفورز معمولاً میتواند توسط کاربر قابل برنامه ریزی باشد و زمان قابل تنظیم برای آن بین ۱ تا شصت دقیقه می باشد. این دستگاه می تواند زمان پایان عملیات را اعلام نماید و همچنین می توان ۳ دستگاه را به طور همزمان به منبع تغذیه الکتروفورز متصل کرد که همین ویژگی باعث می شود که بتوان ۳ مدل گوناگون دستگاه الکتروفورز را به طور همزمان مورد استفاده قرار داد.

پاور سوپلای الکتروفورزچگونگی انجام آزمایش الکتروفورز به کمک دستگاه پاور سوپلای الکتروفورز

روش های انجام آزمایش الکتروفورز به شرح زیر می باشد:

۱٫     آماده سازی ژل: در این روش از یک ژل به نام ژل آگاروز استفاده می شود که کاربرد بسیار زیادی در آماده کردن رشته ها دارد. میزان مورد استفاده از این ژل در آزمایش الکتروفورز به اندازه رشته هایی که مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی دارد.

۲٫     آماده سازی محلول بافر: برای انجام آزمایش الکتروفورز به کمک دستگاه پاور ساپلای الکتروفورز نیاز به آماده سازی محلول بافر تریس بورات وجود دارد.

۳٫     آماده سازی DNA: قبل از انجام آزمایش الکتروفورز نیاز به افزودن رنگدانه ای به DNA وجود دارد تا میزان ویسکوزیته نمونه زیادتر شود. این فرآیند سبب می شود که نمونه مورد نظر شناور نشود و فرآیند انتقال یون ها که به آن مهاجرت گفته می شود در داخل ژن به درستی انجام شود.

۴٫     جدا کردن رشته ها از یکدیگر: در مرحله جداسازی رشته ها، به محض آنکه جریان الکتریکی به وسیله اتصالات منبع تغذیه شروع می شود DNA هایی که بار منفی دارند به سمت بار مثبت حرکت می کنند.

۵٫     نشان دادن نتایج: وقتی که DNA ها به مقدار مورد نیاز در داخل ژل ها حرکت کردند، جریان الکتریکی وارد شده از پاور ساپلای قطع می شود و ژل خارج می شود و ژل از داخل تانک بیرون آورده می شود. برای نمایش دادن DNAها، ژل ها به وسیله محلول های حاوی رنگدانه فلورسنتی مورد آلایش قرار می گیرند و بعد از چسبیدن کامل رنگدانه ها به DNA ها در زیر نور فرابنفش تشعشع کرده و به دلیل وجود ماده فلورسنت این تشعشع ها به شکل نوارهایی کاملاً گسسته رویت می شوند.

پاور سوپلای الکتروفورزقیمت پاور سوپلای الکتروفورز

همانطور که گفته شد منبع تغذیه الکتروفورز انواع گوناگونی دارد و به همین دلیل قیمت آنها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد شد. شما می توانید برای اطلاع از قیمت آنها به سایت های معتبر مراجعه کنید.

پاور سوپلای الکتروفورز