بررسی تجهیزات تانک الکتروفورز

شرکت پدیده نوژن پارس > آموزش  > بررسی تجهیزات تانک الکتروفورز
بررسی تجهیزات تانک الکتروفورز

بررسی تجهیزات تانک الکتروفورز

در مقاله زیر به بررسی یکی از تجهیزات تکنیک الکتروفورز به نام تانک الکتروفورز می پردازیم و مواردی مانند ویژگی ها ، قیمت، و انواع آن را بررسی می کنیم.

تکنیک الکتروفورز

الکتروفورز یک روش آزمایشگاهی برای جداسازی مولکول های مواد مختلف می باشد، در این روش حرکت ذرات در داخل یک مایع که تحت میدان الکتریکی است باعث جداسازی آنها با توجه خصوصیاتشان می شود، برای مثال موادی که وزن مولکولی بالاتری دارند در پایین مایع و آنهایی که وزن مولکولی پایین تری دارند در بالای مایع جمع می شوند، از روش الکتروفورز در آزمایشگاه های زیست شناسی برای تفکیک بیومولکول ها بسیار استفاده می شود، در روش الکتروفورز ترکیبات شیمیایی به دلیل داشتن بار الکتریکی به سمت قطب های کاتد و آندی که در محفظه قرار دارد حرکت می کنند در سر راه حرکت این ملکول ها شبکه های متخلخلی قرار داد و با استفاده از این شبکه ها و ژل موجود در میان محفظه های داخل تانک الکتروفورز فرایند جداسازی انجام می شود. دلیل جدا شدن مولکول ها هم  سرعت های مختلف مولکول ها می باشد، م لکول ها به دلیل سرعتشان از همدیگر فاصله می گیرند و در پایان فرایند الکتروفورز به صورت باندهایی مجزا در قسمت های مختلف شبکه گیر می افتند،شبکه متخلخل همچنین باعث ممانعت از پراکندگی مولکول‌ها به خاطر گرمای ایجاد شده حاصل از جریان الکتریکی می شود.

از مهمترین مزایای تکنیک الکتروفورز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان جداسازی و تعیین نوع پروتئین ها
  • حجم اطلاعات بسیار زیاد در داده های حاصل از الکتروفورز
  • آسانی کار با دستگاه الکتروفورز
  • قیمت پایین تر نسبت به روش های دیگر جداسازی
  • امکان تفکیک مراحل انجام کار

تانک الکتروفورز

سیستم الکتروفورز از بخش های مختلفی تشکیل شده است، این بخش ها عبارتند از : تانک یا محفظه اصلی، منبع تغذیه، محیط پشتیبان، غلظت سنج ، معرف شیمیایی و انکوباتور. تانک الکتروفورز قسمتی از مجموعه دستگاه الکتروفورز است که در واقع محفظه ای برای نگهداری بافر ذخیره ای در طول فرایند الکتروفورز است. تانک الکتروفورز معمولا به صورت مستطیلی و از جنس ماده ای شفاف می باشد، در داخل تانک الکتروفورز یک تیغه قرار دارد که تانک را به دو قسمت تقسیم کرده است، در داخل هر کدام از بخش ها یک دیواره متخلخل واقع شده به وسیله آن ها فرایند الکتروفورز انجام می شود. تانک الکتروفورز در دو شکل افقی و عمودی طراحی شده است.

تانک الکتروفورز عمودی

تانک های الکتروفورز عمودی برای جداسازی DNA، RNA و پروتئین در تکنیک­‌های مختلفی مانند، آنژیوگرافی، ساترن­‌بلات و نورترن­‌بلات استفاده قرار می شوند، این تانک ها قابلیت استفاده به صورت یک طرفه و دوطرفه را دارند و می توانند حجم بافر زیادی را در بر بگیرند.

تانک الکتروفورز افقی

تانک افقی الکتروفورز امکان استفاده از ژل و نمونه های بیشتری را دارد و از لحاظ عملکرد تفاوت زیادی با تانک های عمودی ندارد و می تواند همان کاری را انجام دهد که تانک عمودی الکتروفورز انجام می دهد. توجه داشته باشید که شما می توانید اندازه مورد نظر  تانک الکتروفورز را به شرکت های تولید کننده آن بدهید و بر اساس آن یک تانک سفارشی شده به شما تحویل داده شود.

سیستم یکپارچه الکتروفورزقیمت تانک الکتروفورز

تانک های الکتروفورز به دلیل تفاوت در اندازه، جنس، کیفیت و شرکت های سازنده دارای قیمت های بسیار متفاوتی می باشند، با توجه به سایت های اینترنتی فروش تانک الکتروفورز رنج قیمت این نوع تانک ها از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان می باشد. در هنگام خرید تانک الکتروفورز بهتر است به موارد زیر دقت کنید:

  •  تانک باید قدرت جداسازی بالا داشته باشد.
  •  تانک باید قابلیت استفاده به عنوان تانک وسترن بلات را داشته باشد.
  •  تانک باید به گونه ای طراحی شده باشد ژل را به صورت آسان ران کند.
  •  مواد اولیه سازنده تانک باید مرغوب و  با ماندگاری بالا باشد.
  • شرکت ارائه دهنده تانک باید تنوع در انتخاب اندازه و ظرفیت ژل ها را به شما بدهد.
  •  بهتر است تانک دارای سیستم سیرکوله کننده باشد.
  • تانک باید قیمت مناسب داشته باشد گران بودن یک تانک نمی تواند علت برتر بودن آن باشد.

خرید تانک الکتروفورز

برای خرید تانک الکتروفورز شرکت های بسیار زیادی وجود دارند که می توانید خرید را از آنها انجام دهید، برای خرید باید به این شرکت ها مراجعه کنید و با مطالعه کاتالوگ های تانک ها آن چیزی که نیاز دارید را تهیه کنید ممکن است نیاز باشد تا به چندین شرکت مراجعه کنید تا مدل مورد نظر خود را پیدا کنید و این باعث اتلاف وقت و انرژی شما خواهد شد،  بهترین راه برای خرید این نوع تانک ها  استفاده از سایت های معتبر ارائه دهنده تجهیزات آزمایشگاهی است، با خرید از این سایت ها علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه می توانید به طیف وسیعی از تانک های الکتروفورز دسترسی داشته باشید و با یک جستجوی ساده اطلاعات تمامی محصولات شرکت ها را مشاهده کند در هنگام خرید تانک الکتروفورز به صورت اینترنتی به موارد زیر توجه کنید:

  • قبل از خرید نمونه ها و مدل های مختلف را از سایت های مختلف مشاهده کنید و قیمت ها و قابلیت های آنها را با یکدیگر مقایسه کنید.
  • بهتر است قبل از خرید تانک الکتروفورز مشخصات و جزئیات تانک مورد نیاز خود را تعیین کنید تا در هنگام خرید با مشکل مواجه نشوید.
  • تنها از سایت هایی خرید انجام دهید که نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند.
  • قبل از خرید محصول کاتالوگ اصلی آنرا که باید در سایت قرار داده شده باشد به دقت مطالعه کنید.
  •  در صورتی که بعد از خرید مشخصات جنس تحویل داده شده به شما با کاتالوگی که قبل از خرید ارائه شده بود مطابقت نداشت تانک الکتروفورز را مرجوع کنید.